سلامت پوست

تغذیه مناسب برای انواع پوست و تاثیر تغذیه بر روند پیری پوست

تغذیه مناسب برای انواع پوست

تغذیه مناسب برای انواع پوست و تاثیر تغذیه بر روند پیری پوست

 

تغذیه مناسب برای انواع پوست :در این مقاله در ارتباط با اینکه چه تغذیه ای داشته باشیم تا پوستی شاداب و سرحال داشته باشیم می پردازیم و تغذیه مناسب برای انواع پوست را شرح می دهیم. برای مثال اینکه بهترین مواد غذایی برای پوست و بهترین راه برای دریافت ویتامین هاو سایر مواد مغذی مورد نیاز پوست چیست.

ما می‌دانیم که برای سالم نگه داشتن پوست باید پوست خود را تغذیه کرد اما آیا از غذاهایی که میخوریم مواد مغذی مناسب دریافت می‌کنیم؟

 

زیبایی پوست به گونه ای است که ما می‌توانیم با عوامل درونی و بیرونی روی آن تاثیر بگذاریم. عوامل درونی که همان تغذیه درست و اصولی و عوامل بیرونی نیز امواع ماسک ها، لیزر ها و… هستند.

آنچه که میخوریم بیش از هرچیزی اهمیت دارد. خوردن مقدار زیادی میوه و سبزییجات غنی شده از آنتی اکسیدان، نوشیدن فراوان آب و مانند اینها برای کل بدن از جمله پوست بسیار مفید است.

آنتی اکسدان هایی مانند بتاکاروتن و ویتامین های E ,C,A می‌توانند رادیکال های آزاد را مهار کنند. این مولکول ها می‌توانند به سلول های پوست آسیب برسانند و علائم پیری ایجاد کنند و همانطور که گفته شد یکی از بهترین راه ها برای دریافت آنتی اکسیدان بیشتر، خوردن طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات است، در تغذیه خود از رنگ استفاده کنید یعنی از میوه و سبزی با رنگ های مختلف مانند کاهو، کلم های رنگی ،فلفل دلمه های رنگی، گوجه فرنگی، هویج، توت فرنگی و … همچنین برنج قهوه ای یا کینوا نیز برای پوست مفید است.

 

ایده خوب دیگر این است که سبد غذایی خود را با غذاهایی که سرشار از اسید های چرب امگا هستند مانند ماهی و تخم مرغ، گردو و … کامل کنید. اسید های چرب امگا 3 به حفظ لایه سالم و بیرونی پوست کمک می کند تا سموم و آلاینده های خارجی از بدن خارج شود.

 

 

آیا برای داشتن پوستی شاداب مکمل نیاز است ؟

ایده آل ترین راه برای تامین مواد مغذی مورد نیاز برای پوستی شاداب، درخشان داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است. نکشیدن سیگار و استفاده نکردن از الکل و ورزش کردن، خواب منظم و کافی، نوشیدن آب است.

اما در صورت عدم استفاده از یک رژیم غذایی می‌توان از مولتی ویتامین ها تحت نظر پزشک استفاده کرد که جبران کننده مواد معدنی دریافت نشده از تغذیه باشد.

 

برای گرفتن یک نتیجه عالی برای پوستی سرزنده باید صبور باشید. ممکن است 3ماه تا یکسال طول بکشد تا واقعا شاهد بهبودی در پوست خود باشید. نباید دچار استرس شوید چرا که استرس یکی از دلایل پیری پوست به حساب می آید. اما این را بدانید که بدون تردید با رعایت این نکات پوستی شاداب و سرزنده خواهید داشت.

تغذیه مناسب برای انواع پوست :

همانطور که می‌دانیم پوست از انواع مختلفی برخوردار است و هر پوست باتوجه به نوع آن مراقبت ها، روتین و تغذیه مخصوص به خود را دارا می باشد که به بررسی آن ها می پردازیم :

پوست چرب :

دانستن اینکه چه چیزی نباید بخوریم و چه چیزی باید بخوریم تا از پوست چرب جلوگیری کنیم، واقعا می‌تواند در طولانی مدت کمک کننده باشد، در اینجا لیستی از غذاهایی که باعث داشتن پوستی سالم می‌شود رابررسی می‌کنیم :

  • خیار : خیار میوه ای است که سرشار از آب و آنتی اکسیدان است و پوست را آبرسانی می‌کند.
  • تخم کتان : تخم کتان ضد التهاب است و به آرام کردن پوست کمک می‌کند.
  • زردچوبه : زردچوبه نیز ضدالتهاب و همچنین سم زدا است و به پاکسازی پوست کمک می‌کند.
  • مرکبات : مرکبات مانند پرتغال و لیمو حتوی ویتامین c هستند و باعث سم زدایی پوست و کاهش چربی شوند.
  • سبزیجات سبز : سبزیجات سبز مانند کاهو سرشار از آب و فیبر هستد و به سلامت پوست چرب کمک می کنند.

وموارد دیگری مانند ماهی ، آووکادو ، توت ها، سیب زمینی شیرین و … همچنین افرادی که پوست چرب دارند بایذ از خوردن یک سری چیزها خودداری کنند مانند: خوراکی های با قند فراوان ،الکل ،لبنیات فراوان و…

 

پوست خشک :

پوست خشک باعث کدر شدن پوست و پوسته پوسته شدن بعضی از نواحی پوست می‌گردد. خشکی پوست ممکن است بر اثر کم آبی یا تغذیه نامناسب باشد. در ادامه با چند مورد از خوراکی های مناسب برای افراد با پوست خشک آشنا می‌شویم.

  • آب : اولین و مهم ترین عامل پوست خشک آب است، آب سلول های شما را آبرسانی و فعال می‌کند و از پیری و چین و چروک جلو پیری می‌نماید.
  • موز : موز سرشار از ویتامین های A,B,C,D، نیاسین، نیوفلاوین و… است .فیبر غذایی موجود در موز به دفع سموم کمک می‌کند و باعث درخشش پوست می‌گردد.
  • آلوئه ورا : این گیاه فوائد بسیار زیادی را دارا می‌باشد. آلوئه ورا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی اس و خاصیت ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و ضدباکتریایی دارد.
  • روغن زیتون : از روغن زیتون به خاطر خواص فراوان آن در محصولات مراقبت پوستی نیز استفاده می‌شود. اسید های چرب موجود در آن به حفظ یکپارچگی لایه خارجی و التیام خشکی و زخم کمک می‌کند و باعث آبرسانی پوست نیز می‌گردد.

موارد دیگری نیز مانند خیار، تخم مرغ، انار، چای بابونه، روغن نارگیل و… به سلامت پوست در برابر خشکی کمک می‌کنند. همچنین باید از خوردن غذاهای تند، سرد، تلخ و … پرهیز کنند.

 

پوست مختلط:

یک رژیم غذایی برای پوست مختلط باید متعادل و متمرکز بر حفظ هماهنگی جنبه های مختلف پوست باشد. از مواد غذایی که این افراد باید استفاده کنند میتوان به میوه های غنی شده از آنتی اکسیدان، کربوهیدرات های کم قند، کلم ها مانند بروکلی اسفناج، هویج، تخم مرغ، برنج قهوه ای و… اشاره کرد.

 

پوست نرمال :

وقتی تمام و یا بخشی از پوست چرب یا خشک نیست و یا خیلی کم است پس از نوع نرمال است. وقتی میگوییم پوست نرمال است دلیل بر آن نمی‌شود که مراقب تغذیه خود نباشیم چون ممکن است با رعایت نکردن یک سری از کار ها پوست تغییر حالت دهد.

برای پوست نرمال نیز باید متعادل بود یعنی نه از خوراکی های به شدت شیرین استفاده کرد و نه از غذاهای به شدت تند. مرکبات، انواع میوه و سبزیجات تازه که سرشار از فیبر و آب هستند و همچنین روغن های طبیعی گیاهی و استفاده نکردن بیش از حد از غذاهای پرروغن مانند فست فود میتواند تاثیر بسزایی در زیبایی پوست و شادابی آن داشته باشد.

پوست حساس :

پوست حساس به عوامل بیرونی واکنش سریع نشان می‌دهد. این واکنش می‌تواند قرمزی، خارش، آکنه و موارد مختلف دیگری باشد به همین دلیل افرادی که پوست حساس دارند باید مراقب تغذیه خود باشند و حساسیت خودرا نسبت به مواد غذایی که نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند پیدا کنند.

همانطور که گفته شد حساسیت ها نسبت به مواد غذایی متفاوت است اما چند مورد از شایع ترین آن ها گلوتن موجود در گندم، فرآورده های لبنی مانند شیرگاو، تخم مرغ، سویا و… هستند.

همانطور که در بالا بررسی کردیم هر نوع پوست باتوجه به نوع آن: چرب، خشک و… باید تغذیه متناسب با آن داشته باشد، پس هر فرد باید نوع پوست خودرا بشناسد و یک برنامه غذایی متناسب با آن داشته باشد.

 

تاثیر تغذیه بر پوست و روند پیری:

پوست منعکس کننده وضعیت کلی سلامت داخلی وافزایش سن است. طبق تمامی گزارش ها ویتامین ها، کاروتنوئید ها، توکوفرول ها، فلانوئید ها و انواع سیزیجات و … دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و به طولانی تر شدن ظاهر پوست جوان کمک می‌کنند.

 

تغذیه و پوست :

ارتباط بین تغذیه و پوست یک ارتباط کاملا مستقیم است و تغذیه مناسب برای انواع پوست را توضیح دادیم.اگر شخصی را می بینید که در سن بالا پوستی شاداب و جوان دارد مطمئن باشید که آن شخص در دوران جوانی خود رژیم غذایی مناسب، ورزش، تغذیه و روتین های پوستی مناسب داشته است .

پس اگر کسی در پیری پوستی جوان و سرزنده می خواهد از جوانی باید برای اینکار برنامه ریزی (محدودیت کالری، مراقبت از بدن، رژیم غذایی درست، ورزش و… ) کند و استرس را در زندگی کاهش دهد و همانطور که گفته شد از آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئید ها، توکوفنول ها و همچنین ویتامین هایی مانند A,D,C,E برخی پروتئین ها و لاکتوباسیل ها استفاده کند که تاثیر فراوانی بر روند پیری پوست دارند و باعث شادابی و جوانی پوست می‌شوند.

مدت ها است که تغذیه با سلامت پوست همراه است وتقریبا بیشتر انسان ها ضرورت خوردن غذاهای سالم را درک کرده اند که علاوه بر پوست چه تاثیری در زندگیشان دارد. مایعات نیز اهمیت فراوانی را دارا می‌باشند. پوست اگر مرطوب باشد کدر و چروک می‌شود.

مواد مغذی لازم برای پوست از طریق غذاها دریافت می‌شوند، این مواد وارد خون می‌شوند و به سلول های پوستی می‌روند پیروی این مکانیسم ها فرآیند پیری از جمله پیر شدن پوست را آهسته می‎‌کند.

نتیجه گیری:

با بررسی موضوع تغذیه مناسب برای انواع پوست دریافتیم که سبک زندگی هر شخص می‌تواند تعیین کننده سلامت آینده آن باشد، اگر فردی طبق یک برنامه ریزی درست و اصولی زندگی کند در سن بالاتر نتیجه سلامتی خود را خواهد دید که سلامت پوست یکی از این موارد است.

[jms_products product_design=”carousel” product_type=”cat” orderby=”rand” cat_id=”131″ total_items=”8″ enterance_animation=”” number_of_rows=”1″ items_desktop=”4″ items_small_desktop=”4″ items_tablet=”3″ items_mobile=”2″ items_small_mobile=”1″ margin=”30″ title_product=”پیشنهاد ما”]
بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها