سلامت پوست, سلامت پوست و مو

توصیه های عمومی برای سلامت پوست

سایت تخصصی سلامت پوست

توصیه های عمومی برای سلامت پوست

 

توصیه های عمومی برای سلامت پوست: برای سلامت پوست چه کارهایی باید انجام داد ؟ بدون شک اختصاص دادن زمان کافی در طول شبانه روز به مراقبت و سلامتی پوست و استفاده از کرم های مناسب می تواند به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک نماید. با این حال برای کسانی که وقت و سرمایه کافی برای این نوع از مراقبت ها ندارند و یا معتقد به استفاده از کرم های مخصوص پوستی نمی باشند، توصیه های پوستی مفیدی وجود دارند که می توانند روند طبیعی پیر شدن پوست را کندتر کرده و از مشکلات مختلف پوستی جلوگیری نمایند. در این مقاله از دانستنی های پزشکی مجله سیب، به برخی از این توصیه های پوستی اشاره می کنیم و به شما خواهیم گفت که برای سلامت پوست چه کنیم ؟

[jms_products product_design=”carousel” product_type=”cat” orderby=”rand” cat_id=”30″ total_items=”1″ countdown=”” enterance_animation=”” number_of_rows=”1″ items_desktop=”1″ items_small_desktop=”1″ items_tablet=”1″ items_mobile=”1″ items_small_mobile=”1″ margin=”30″ pagination=”” autoplay=”” loop=”” title_product=”پیشنهاد ما”]

برای سلامت پوست چه کنیم

حال سوال اینجاست که برای سلامت پوست چه باید کرد؟ سلامت پوست در پاییز از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا خشک شدن پوست با ترک و پوسته پوسته شدن همراه خواهد شد.

شوینده متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید

بر روی پوست های چرب یا مستعد آکنه، ژل سالیسیلیک یا شستشوی بنزوئیل پراکسید عملکرد خوبی دارد. برای پوست خشک از پاک کننده گلیکولیک مرطوب کننده یا شیری استفاده کنید. برای پوست هایی با لکه های قهوه ای یا ملاسما، از شوینده های روشن کننده مانند پاک کننده آلفا هیدروکسی اسید استفاده کنید.

از محصولات زیاد استفاده نکنید

روی هم قرار گرفتن چند لایه محصول بر روی پوست به طور همزمان، یک عمل کاملا اشتباه است. این کار می‌تواند باعث ایجاد لایه ای ضخیم بر روی پوست شود، که در نتیجه این امر مسبب آسیب بیشتر و مسدود شدن منافذ می‌شود.

صورت خود را هم در روز و هم در شب رطوبت رسانی کنید

بهترین زمان برای رطوبت رسانی به پوست، درست بعد از بیرون آمدن از حمام و قبل از خواب است. از استفاده از لوسیون هایی با رایحه های قوی اجتناب کنید و مطمئن شوید که از مرطوب کننده ای استفاده می‌کنید که برای استفاده روزانه به اندازه کافی ملایم است و هیچ تحریکی ایجاد نمی‌کند.

صورت خود را لمس نکنید

عدم لمس مداوم صورت بسیار مهم است. این کار نه تنها باکتری ها را گسترش داده و باعث ایجاد جوش می‌شود، بلکه می‌تواند منجر به ایجاد زخم، افزایش چین و چروک و حتی ابتلا به آنفولانزا یا ویروس های دیگر شود.

هیدراته کردن پوست یکی از مهم‌ترین نکات لازم برای سلامت پوست در پاییز

تمام متخصصان پوست بر اهمیت هیدراتاسیون تأکید دارند. کمبود آب به معنای درخشندگی کمتر و افتادگی بیشتر پوست است. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که محصولاتی(پاک کننده، مرطوب کننده و ضد پیری) را انتخاب کنید که دارای فرمول های آبرسان هستند. همچنین در کنار آن روزانه حدود هشت لیوان آب بنوشید.

از قرار گرفتن در معرض حرارت مستقیم خودداری کنید

منظور ما تنها آفتاب نیست! نزدیک شدن بیش از حد به بخاری ها و شومینه ها نیز می‌تواند پوست شما را خراب کند. این امر باعث التهاب و از بین رفتن کلاژن می‌شود. بنابراین دفعه بعد که مشغول کبابی کردن ماهی های خود بر روی آتش هستید، یک قدم به عقب بردارید.

چند بار در هفته لایه برداری کنید

لایه‌بردارهای شیمیایی حاوی AHA و اسید سالیسیلیک نیز راهی عالی برای پاک‌سازی عمیق منافذ پوست هستند. می‌توانید از اسکراب‌های خانگی نیز استفاده کنید. برای تهیه اسکراب خانگی، کافی است شکر و عسل را با یکدیگر مخلوط کنید. اگر پوستتان حساس است، می‌توانید از بلغور جو دوسر مخلوط با عسل و شیر استفاده کنید.

 

توصیه های عمومی برای سلامت پوست

برس های آرایش خود را همیشه تمیز کنید

برای مقابله با عفونت و مسدود شدن منافذ، هفته ای یکبار برس های کانسیلر و کرم پودر خود را بشویید. شست و شوی برس های دور چشم ماهی دو مرتبه و شست و شوی برس های دیگر به صورت ماهانه توصیه می‌شود.

نحوه انجام این کار: یک قطره شامپوی معمولی را در کف دست خود بریزید. موهای برس را با آب ولرم خیس کنید. سپس موها را در کف دست خود ماساژ دهید تا شامپو در کل برس پخش شود. تا حد امکان از خیس شدن قسمت فلزی قلم مو/یا پایه موهای برس خودداری کنید، زیرا چسب موجود در آن قسمت نرم شده و موها جدا می‌شوند. سپس برس را بشویید و آب آن را با یک حوله بگیرید. پس از آن برس ها را در مکانی قرار دهید تا خشک شوند.

از پوست خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید

شاید مهم ترین عامل پیر شدن پوست، اشعه ماوراء بنفش (UV) موجود در نور آفتاب باشد. این اشعه می تواند باعث تخریب لایه کلاژن پوست، ایجاد چین و چروک، ایجاد لک های قهوه ای رنگ پوستی و البته سرطان پوست گردد. برای این منظور باید با کرم و لوسیون ضد آفتاب با SPF حداقل ۱۵ و یا بیشتر، نقاطی از پوست مانند صورت، گردن و دست ها را که معمولا در معرض نور آفتاب هستند، محافظت کرد.

قدرت محافظتی ضد آفتاب ها معمولا پس از سه تا چهار ساعت کاهش می یابد. پس اگر مثلا صبح زود ضدآفتاب را به کار برده اید و از منزل خارج شده اید، اگر در هنگام ظهر در معرض نور آفتاب قرار می گیرید، باید ضدآفتاب را دوباره به کار ببرید. توجه داشته باشید که قوی ترین زمان تابش نور آفتاب در طول روز بین ساعت ده صبح تا چهار بعدازظهر است. از این رو تجدید ضدآفتاب در هنگام ظهر اهمیت دوچندان پیدا می کند.

پس در این مواقع برای سلامت پوست چه کارهایی باید انجام داد ؟ در این ساعت ها توصیه می شود که از پیاده روی به خصوص با لباس آستین کوتاه و شلوارک اجتناب کنید و در صورت نیاز از کلاه و لباسهایی با میزان پوشش مناسب استفاده نمایید. اشعه ماوراء بنفش همچنین از صفحه مانیتورها نیز منتشر می شود، به خصوص اگر از استانداردهای لازم برخوردار نباشند.

پس بهتر است مطمئن شوید که مانیتور شما کمترین میزان اشعه را منتشر می کند و در غیر این صورت از محافظ های جداگانه که در مقابل صفحه قرار داده می شوند، استفاده نمایید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث پیر شدن پوست، از دست رفتن شادابی آن و افزایش چین و چروک می گردد. سیگار کشیدن باعث تنگ شدن عروق بسیار ریز تغذیه کننده پوست گردیده و باعث کاهش خونرسانی به پوست می گردد. در نتیجه اکسیژن و مواد لازم برای تغذیه و بازسازی پوست کمتر به آن می رسند.

 از سوی دیگر سیگار کشیدن باعث تخریب پروتئین های کلاژن و الاستین پوست می شود که مانند یک داربست قوام و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می نمایند. تخریب این لایه از پوست باعث افتادگی و افزایش چین و چروک می گردد. علاوه بر همه این موارد، سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و لبها را نیز افزایش دهد.

با پوست خود با ملایمت رفتار کنید

برای شستشوی روزانه پوست از آب بسیار داغ استفاده نکنید. حمام کردن طولانی، استفاده از آب بسیار داغ و استفاده از صابون ها و شوینده های بسیار قوی باعث برداشته شدن چربی طبیعی پوست و خشکی پوست می گردند. از آب گرم و شوینده های ملایم برای شستشوی پوست استفاده نمایید.

 اگر پوست شما خشک است، از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. برای صبح و پیش از خروج از خانه از یک مرطوب کننده دارای ضدآفتاب استفاده نمایید. صورت و بدن خود را پس از شستشو و استحمام بیش از حد خشک نکنید. اجازه دهید کمی رطوبت روی پوست باقی بماند. حوله برای خشک کردن پوست مناسب تر از دستمال می باشد.

 افراد مسن اگر نیاز به استحمام روزانه دارند، نباید هر روز بدن خود را لیف بزنند، زیرا چربی پوست آنها بسیار کمتر از زمان جوانی است و این امر باعث خشکی و به خطر افتادن سلامت پوست و گاهی ایجاد حالت اگزما می گردد؛ در این مواقع برای سلامت پوست چه باید کرد ؟ افراد مسن با پوست خشک می توانند تنها مناطقی را که عرق می کنند برای پرهیز از بوی بد با مواد شوینده شستشو بدهند و باقی بدن را تنها با آب بشویند. آقایان برای اصلاح صورت ترجیحا از ژل های مخصوص پیش از تراشیدن استفاده کنند و موها را در مسیر رویش آنها (و نه در خلاف جهت) بتراشند.

تغذیه سالم را رعایت کنید

رژیم های غنی از سبزیجات، میوه ها و روغن های مفید (مانند روغن زیتون و روغن امگای موجود در ماهی) دارای ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان هستند که می توانند اثر مواد مضر شیمیایی موسوم به رادیکال های آزاد را خنثی کنند و روند طبیعی پیر شدن پوست را کندتر نمایند. با رعایت این رژیم و نوشیدن آب بیشتر می توانید پوستی شاداب تر داشته و نیز خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید.

 

توصیه های عمومی برای سلامت پوست

 

ویتامین ها بر روی پوست شما تاثیر می‌گذارند

رعایت رژیم غذایی متعادل مهم است، اما راه های دیگری نیز برای ویتامین رسانی به پوست وجود دارد. استفاده از آنتی اکسیدان های موضعی، که سرم ها و کرم هایی هستند که حاوی مواد مغذی پوست می‌باشند(مثلا سرم ویتامین C) نیز مفید می‌باشد. بهترین زمان استفاده از آن ها بلافاصله پس از تمیز کردن پوست است، تا پوست بتواند آن ها را به خوبی جذب کند.

سبزیجات بخورید

اگرچه خوردن قهوه بعد از بیدار شدن از خواب دلپذیر است، اما انتخاب نوشیدنی های مناسب می‌تواند بازی را تغییر دهد. هر روز مقداری کلروفیل بنوشید تا پوست شما روشن، اکسیژنه و هیدراته بماند. همچنین نوشیدن کلروفیل با تحریک سیستم لنفاوی به رفع پف صورت نیز کمک می‌کند.

اگر علاقه ای به نوشیدن آن ندارید، می‌توانید مکمل های کلروفیل را در بسیاری از داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم پیدا کنید. همچنین نوشیدن آبمیوه های سبز حاوی سبزیجات فراوان نیز به شدت توصیه می‌شود. این کار پوست شما را در عرض چند روز متحول کرده و به اکسیژن رسانی به پوست کمک می‌کند.

خواب کافی داشته باشید، ورزش کنید و استرس را کنترل نمایید

کم خوابی یکی از عوامل مهم تخریب پوست چه به صورت کوتاه مدت و چه دراز مدت می باشد. خواب کافی و ورزش، راز شادابی پوست برخی از افراد مسن است. ورزش باعث افزایش خونرسانی به پوست، تعریق پوست و خروج مواد مضر از آن و شادابی پوست می گردد. استرس زیاد باعث ایجاد رادیکال های آزاد، مرگ سلولی و پیری پوست می گردد. با هر راه ممکن استرس خود را مدیریت کرده و باعث سلامت پوست خود شوید، ورزش همچنین می تواند به کاهش استرس کمک نماید.

 

حتما بخوانید
روتین پوست خشک؛ برای مراقبت از پوست خشک چه کنیم؟

توصیه های عمومی برای سلامت پوست

با مواد آرایشی نخوابید و ورزش نکنید

پوست در هنگام شب نیاز به تنفس دارد و مواد آرایشی جلوی این امر را می گیرند. از یک آرایش پاک کن ملایم برای برداشتن آرایش استفاده کنید و سپس پوست را با آب ولرم بشویید. آرایش خود را قبل از ورزش کردن نیز پاک کنید، چون مواد آرایشی جلوی تنفس طبیعی پوست در هنگام ورزش و خروج مواد مضر را از پوست می گیرند و در افراد مستعد ممکن است سبب بروز جوش و آکنه گردند. هفته ای یک بار در حمام از مواد ساینده پوست موسوم به اسکراب (Scrub) استفاده نمایید.

روال مراقبت از پوست خود را ساده کنید

امتحان کردن محصولات و مواد آرایشی مختلف جالب است، و گاهی اوقات آن ها به خوبی کار می‌کنند، اما معمولاً به همان سرعتی که به قفسه آرایشی راه پیدا می‌کنند، از آن خارج می‌شوند. تنها یک پاک کننده و مرطوب کننده متناسب با پوست خود انتخاب کرده و آن را در برنامه روتین خود نگه دارید.

منابع:

نوشته‌ی دکتر فرزاد فهیم تاش

وب سایت goodhousekeeping

بازگشت به لیست
0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها