سلامت پوست و مو

شوره سر چیست و چگونه آن را از بین ببریم؟

شوره سر چیست

شوره سر چیست و چگونه آن را از بین ببریم؟

 

شوره سر چیست : یکی از اعصاب خوردکن‌ترین عوارضی است که می‌تواند زیبایی و شیک پوشی شما را تحت تاثیر قرار دهد. با اینکه این عارضه چندان برای سلامتی خطرناک نیست اما به سبب تاثیرات مخرب آن بر روی شکل ظاهری، خیلی‎‌ها به دنبال درمان سریع شوره سر هستند. در این مقاله قصد داریم تا با استفاده از اطلاعات پزشکی مروری داشته باشیم بر این عارضه پوستی و به بهترین روش‌های درمان شوره سر اشاره کنیم؛ با مجله پزشکی سلامتی سیب همراه باشید.

[jms_products product_design=”carousel” product_type=”ids” total_items=”1″ countdown=”” thumbnail_tab=”” enterance_animation=”” number_of_rows=”1″ items_desktop=”1″ items_small_desktop=”1″ items_tablet=”1″ items_mobile=”1″ items_small_mobile=”1″ margin=”30″ pagination=”” autoplay=”” loop=”” i_desktop=”1″ i_small_desktop=”1″ i_tablet=”1″ i_mobile=”1″ i_small_mobile=”1″ padding=”10″ dots=”” title_product=”پیشنهاد ما” ids=”2509″]

شوره سر چیست؟

شوره سر یک عارضه پوستی متداول است که در آن پوست سر پوسته پوسته شده و بر روی موی سر و سایر نواحی سر و صورت نمایان می‌شود. شوره سر برای سلامتی خطرناک نیست اما می‌تواند عوارضی چون خارش و سوزش پوست سر را برای شما به همراه داشته باشد.

این عارضه پوستی در مردان نسبت به زنان متداول‌تر بوده و همچنین ممکن است افزایش سن یا ابتلا به برخی بیماری‌های خاص، خطر بروز آن را افزایش دهند.

انواع شوره سر

انواع شوره سر را معمولا براساس علت بروز آن می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد:

شوره سر پوست خشک

شوره سر مربوط به پوست خشک شایع‌ترین نوع در بین انواع شوره سر به حساب می‌آید که معمولا در زمستان رخ می‌دهد. به دلیل استفاده از آب گرم‌تر برای حمام در این فصل، پوست سر بسیار خشک و پوسته پوسته می‌شود. افراد مبتلا به موهای خشک و فرفری اغلب از این نوع شوره سر رنج می‌برند.

شوره سر مرتبط با چربی

شوره سر مرتبط با چربی زمانی اتفاق می‌افتد که تجمع روغن سبوم در پوست سر صورت بگیرد. این روغن می‌تواند سبب افزایش تحریک پذیری، جمع شدن پوست مرده و خارش پوست سر شود. سطح بالای استرس و اضطراب از مهمترین عوامل ترشح بیش از اندازه روغن سبوم هستند.

شوره سر ناشی از قارچ مالاسزیا

قارچ مالاسزیا ترکیبی طبیعی است که بر روی پوست بدن و سر یافت می‌شود. در صورتی که پوست سر بیش از اندازه چرب باشد، این قارچ می‌تواند روی آن زنده بماند و سبب بروز برخی شرایط جدی و خطرناک پوستی و البته شوره سر شود.

شوره سر مرتبط با بیماری

بیماری‌های مختلفی می‌توانند سبب بروز شوره سر شوند که در بخش‌های بعدی بیشتر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

شوره سر چیست  و علت به وجود آمدن شوره سر

در بسیاری از موارد، علت شوره سر مشخص نیست اما اگر از سر شما شوره می‌ریزد ممکن است دلیل آن یکی از موارد زیر باشد:

درماتیت سبوره‌

افرادی که به بیماری درماتیت سبوره‌ای یا درماتیت سبورئیک مبتلا هستند، بیشتر در خطر تجربه شوره موی سر قرار دارند. پوست این افراد تحریک شده و روغنی است که پتانسیل آن‌ها برای گرفتن شوره سر را افزایش می‌دهد.

برخی شرایط پوستی خاص

اگر یکی از شرایط‌ پوستی زیر را دارید شانس بروز شوره سر در شما بیشتر از افراد عادی خواهد بود:

  • اگزما
  • عفونت قارچی
  • درماتیت تماسی

استفاده از شامپو و محصولات مراقبت از پوست نامناسب

برخی محصولات مراقبت از مو ممکن است با پوست سر بعضی‌ها سازگاری نداشته و موجب تحریک پوست سر و در نتیجه شوره شوند. اگر احساس می‌کنید که شامپو یا نرم کننده مورد استفاده شما باعث بروز شوره می‌شود، توصیه می‌شود برای درمان سریع شوره سر به سراغ شامپو یا نرم کننده ملایم‌تر با خواص غیر دارویی بروید.

در مورد رابطه مدت زمان شستشو سر با شامپو و شوره سر شواهد کافی برای تصمیم گیری وجود ندارند. شوره سر برخی افراد با شستشو بیشتر رفع گردیده و برخی دیگر با شستشو زیاد دچار شوره سر می‌شوند. بنابراین، بسیار مهم است که به درک درستی از رابطه پوست سر خود و مدت زمان شامپو زدن برسید و راه مناسب شامپو زدن برای پیشگیری از شوره سر را پیدا کنید.

رژیم غذایی

در بعضی از موارد نیز ممکن است که علت شوره سر رژیم غذایی فرد و غذاهایی باشد که می‌خورد. به عنوان مثال، کمبود روی، ویتامین‌های گروه ب و امگا 6 می‌تواند به شوره سر ختم شود.

درمان شوره سر

اگر شوره سر شما پس از مدت طولانی از بین نرفته و یا شرایط آن بدتر شده است، بهتر است که به یک پزشک پوست مراجعه کنید. استفاده از شامپوهای ضد شوره نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.

البته، بهتر است که پیش از استفاده از شامپو ضد شوره تمام شوره‌های روی پوست سر خود را به آرامی با استفاده از شانه یا مسواک از روی سر خود جدا کنید و سپس از شامپو ضد شوره استفاده نمایید؛ این کار سبب افزایش تاثیرگذاری شامپو ضد شوره خواهد شد.

درمان خانگی و درمان سریع شوره سر

اما به غیر از مواردی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم، دیگر برای شوره سر چه کاری انجام دهیم و چگونه می‌توانیم در خانه آن را درمان کنیم؟

درمان‌های خانگی که به درمان سریع شوره سر معروف هستند، یک سری از تغییرات در سبک زندگی را شامل می‌شوند و می‌توانند بدون استفاده از دارو باعث از بین رفتن شوره سر شوند. این تغییرات عبارتند از:

  • مدیریت استرس
  • اجتناب از محصولات حاوی مواد شوینده و مواد شیمیایی تند
  • شانه زدن مرتب مو
  • پیدا کردن محصول مناسبی که برای شوره سر شما مناسب است (با استفاده از آزمون و خطا)
  • خوردن پروبیوتیک‌های بیشتر
  • افزایش مصرف مواد غذایی حاوی امگا 3

علاوه بر این تغییرات در سبک زندگی، برخی محلول‌های خانگی نیز ممکن است شما را از شر شوره سر رها سازند. این محلول‌های خانگی برای درمان شوره سر عبارتند از:

روغن درخت چای: روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و ممکن است به کاهش شدت و علائم شوره سر کمک کند.

روغن نارگیل: خواص ضد میکروبی بالقوه روغن نارگیل ممکن است آبرسانی پوست را بهبود بخشد و علائم اگزما و شوره سر را کاهش دهد.

آلوئه ورا: آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است. در نتیجه، ممکن است به کاهش التهاب و کاهش علائم شوره سر کمک کند.

سرکه سیب: سرکه سیب برای جدا کردن بافت مرده از پوست سر و همچنین پیشگیری از رشد برخی از قارچ‌های پوستی مفید است.

جوش شیرین: جوش شیرین دارای خواص ضد قارچی است و ممکن است به کاهش خارش و تحریک پذیری پوست کمک کند.

کلام آخر

شوره سر یک وضعیت پوستی بی‌خطر است اما تا حد زیادی می‌تواند زیبایی ظاهری شما را تحت تاثیر قرار دهد. خشکی یا چرب بودن بیش از اندازه پوست و همچنین برخی بیماری‌های خاص از مهم‌ترین دلایل بروز شوره سر هستند. انواع شوره سر براساس علت بروز آن متفاوت است اما همه آن‌ها از طریق روش‌های خانگی و همچنین پزشکی قابل درمان هستند.

Sources:

webmd.com

healthline.com

medicalnewstoday.com

mayoclinic.org

بازگشت به لیست

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها